KUL på jobbet – annars kan det kvitta

En medarbetare gick förbi en uppslagen artikel i Jönköpingsposten med en stor bild på de två grundarna av det företag hon jobbar på. ”Kul på jobbet” är det första hon läser under bilden på de två välbekanta leendena. Hon nickar igenkännande och utbrister därefter till sin kollega:

”Vad roligt, är vi med i tidningen?”

Kollegan svarar med ett skratt:

”Nej, den tidningen är ifrån när vi grundades - för 10 år sedan.”

Kollegorna blev därefter sittandes och pratade om artikeln länge. Det var ju vid närmare eftertanke inte alls så konstigt att den ena av dem hade trott att det var dagens tidning. Bilden, språket och energin förmedlade nämligen exakt det som de båda kände så väl igen - att ha kul tillsammans, att jobba nära och nyfiket samt ha modet att tänka annorlunda.

Under 10 händelserika år hade grundarna alltså inte tappat riktningen kring vad de tror på och vad de står för. Värderingarna energi, nyfikenhet och mod har alltid varit ett centralt riktmärke i allt de gör.

Annars kan det kvitta.